Bajka o rybaku i rybce Drukuj E-mail
Spis tre軼i
Obsada
Opis
Zapowiedzi prasowe
Recenzje
Historia
Multimedia

Recenzje


Kiedy w gr wchodzi chciwo嗆 nawet rybka traci cierpliwo嗆

(...)
"Bajka o rybaku i rybce" wed逝g poezji Aleksandra Puszkina w klasycznym t逝maczeniu Juliana Tuwima okazuje si by niewyczerpanym polem do artystycznej interpretacji. Od pro軼iutkiej, a fantastycznie oddzia逝j帷ej na wyobra幡i scenografii, po lalki wyra幡ie inspirowane ludow rze嬌. Spektakl bia這ruskich tw鏎c闚 nie tonie w umizgach do folkloru. Paradoksalnie owe wystrugane w drewnie g這wy, a w przypadku rybaka - ca豉 posta, przemawiaj wsp馧czesnym j瞛ykiem. (...)

Jerzy Doroszkiewicz, "Kurier Poranny", 5.06.2017


Z這ta rybka spe軟ia marzenia. Gdzie b璠zie granica?


Pe軟a humoru, urzekaj帷ych kolor闚 i uniwersalnych m康ro軼i jest "Bajka o rybaku i rybce" w Bia這stockim Teatrze Lalek. To fantastyczna propozycja dla dzieci i rodzic闚.

Bia這rusko-bia這stocka wsp馧praca

Spektakl oparty jest na bajce opowiedzianej przez Aleksandra Puszkina w poetyckim t逝maczeniu Juliana Tuwima. Pewnie dlatego jest atrakcyjny zar闚no dla m這dszych widz闚, jak i dla ich starszych opiekun闚.

"Bajka o rybaku i rybce" to efekt wsp馧pracy artyst闚 z Bia這rusi i bia這stockiej ekipy BTL-u. Spektakl wyre篡serowa Igor Kazakov, kt鏎y jest dyrektorem artystycznym Teatru Lalek w Mohylewie. Scenografi przygotowa Aleksander Vakhrameev, a muzyk Aleksander Litvinovskiy.

Powsta豉 opowie嗆 przykuwaj帷a oko, z zaskakuj帷ymi, drewnianymi lalkami, operuj帷a 鈍iat豉mi, kt鏎a mo瞠 si podoba. A przede wszystkim nios帷a uniwersalne przes豉nie. Porusza bowiem temat ludzkiej chciwo軼i. Pokazuje, do czego mo瞠 doprowadzi spe軟ianie coraz wi瘯szych zachcianek.

Zachcianki? Spe軟i je z這ta rybka

Rybak mieszka ze swoj 穎n, zwan tutaj star, w n璠znej lepiance. Kobieta prz璠豉 prz璠z, rybak 這wi ryby. Swoj zdobycz w璠zi. Ciekawe s teatralne rozwi您ania. Sceny z udzia貫m rybaka i jego 穎ny rozgrywaj si na rodzaju drewnianej lady z ruchom kotar. Jak na sznurkach na bielizn wisz w璠zone ryby.

Drug przestrze wyznacza morze. To rozpostarta nad scen du瘸 p豉chta, kt鏎y dzi瘯i grze 鈍iate mieni si r騜nymi odcieniami b喚kitu.

Rybak zn闚 idzie 這wi ryby. Dwa razy w sie nie z豉pa nic. Po raz trzeci z豉pa jedn rybk, kt鏎a przem闚i豉 ludzkim g這sem. "Wypu嗆 mnie do morza, a spe軟i ka盥 twoj pro軸" - powiedzia豉. Rybak wypu軼i rybk i wr鏂i do domu. O wszystkim opowiedzia 穎nie. Ta za膨da豉 nowego koryta. Pro軸a zosta豉 spe軟iona. Stara mo瞠 si wyk徙a w eleganckiej wannie. Jednak to dopiero pocz徠ek jej zachcianek.

Po lepiance nie ma 郵adu

"Wracaj do rybki i o chat popro" - zwraca si do rybaka wiecznie niezadowolona 穎na. Rybak wyp造wa na morze, prosi z這t rybk o chat. Gdy wraca, po lepiance nie ma 郵adu. Stoi przed nim chata z d瑿owymi drzwiami i bielonym, murowanym kominem.

"Chc by szlachciank!" - oznajmia starucha. W kolejnej scenie ogl康amy j obwieszon koralami i bi簑teri. Ma te czerwone buty (podczas premiery dzieci na ich widok krzycza造: "Kalosze!"). Starucha brawurowo ta鎍zy rosyjskiego kazaczoka. Aleksander Litvinovskiy umiej皻nie 陰czy muzyk ludow z t specjalnie do spektaklu skomponowan.

Najbardziej widowiskow scen w ca造m przedstawieniu jest ta, w kt鏎ej starucha jako szlachcianka ma kilka par r彗 (si璕aj one pierwszego rz璠u widowni!). Dzi瘯i nim zagarnia (dos這wnie) kolejne posiad這軼i.

Starucha zostaje kr鏊ow

Na tym jednak nie koniec. "Chc by swobodn kr鏊ow!" - idzie o krok dalej starucha. Kolejn scen rz康z kr鏊ewskie barwy - czerwie i z這to. Kr鏊owej us逝guj dworzanie, ona zajada si miodowymi piernikami, raczy winem z coraz wi瘯szych kieliszk闚. Gdy starucha chce zamieszka w oceanie, by z這ta rybka jej s逝篡豉, miarka si przebiera...

To spektakl, podczas kt鏎ego cz瘰to rozlega si dzieci璚y 鄉iech. Dzieci z pewno軼i wynios z niego te kilka wci捫 aktualnych prawd na temat tej ciemnej strony ludzkiej natury.

Anna Dycha, bialystokonline.pl, 9.06.2017


Prawdziwie 瘸r這czne monstrum. M康ra historia o chciwo軼i


Kilka kawa趾闚 drewna, zwyk豉 niebieska p豉chta, a ile emocji! Lalkowa wizualizacja chciwo軼i zafascynuje i dzieci, i doros造ch. I poka瞠, jak wiele mo積a opowiedzie w spos鏏 wr璚z ascetyczny.

Prosty st馧, zawieszona p豉chta, drewniane lalki, par dodatkowych rekwizyt闚. W sumie niewiele jak na godzinn histori o zach豉nno軼i, kt鏎a urasta do rozmiar闚 monstrum. A jednak tw鏎cy lalkowej wersji „Bajki o rybaku i z這tej rybce” w Bia這stockim Teatrze Lalek potrafi wyczarowa niezwyk陰 przestrze i oczarowa ni widz闚. To zas逝ga polsko-bia這ruskiej produkcji: prostych scenograficznych patent闚, precyzyjnej re篡serii Igora Kazakova i 鈍ietnych umiej皻no軼i bia這stockich lalkarzy (Gra篡ny Koz這wskiej, Agnieszki Sobolewskiej, Ewy 疾browskiej, Krzysztofa Bitdorfa i Zbigniewa Litwi鎍zuka).

Patenty lalkarzy

Oto b造sk 鈍iat豉 – i w ma貫j salce kawa貫k niebieskiej materii zacznie si mieni niczym turkusowe bajeczne morze, w jednej sekundzie urzekaj帷 publiczno嗆.

Z sekutnicy, kt鏎ej ci庵le ma這 i ma這, 豉pczywo嗆 wype透nie w nadzwyczajny spos鏏 – za pomoc kilku 瘸r這cznych r彗 i syku „Moje, moje, moje!”. Rybka podana na obiad zostanie ogryziona do o軼i w mig. A przecie nie jest to 豉twe, je郵i rybka jest lalk, a konsumuje j... inna lalka.

Nasi aktorzy maj jednak swoje patenty. I w豉郾ie obserwowanie tych sprytnych sztuczek daje najwi瘯sz rado嗆 ze spektaklu. Bo fabu豉 ludowej bajki (spisanej przez braci Grimm ponad 200 lat temu, a w kilkadziesi徠 lat po nich w wersji poetyckiej napisanej na nowo przez Puszkina) znana jest chyba ka盥emu. Jest rybak, jest 穎na, 篡j sobie w lepiance. Nagle z這ta rybka 豉pie si w sieci, w zamian za wolno嗆 chce spe軟i 篡czenia rybaka, ale ten o 篡czeniach nawet nie my郵i, wypuszcza j bez wahania. Nie w smak to 穎nie rybaka, odsy豉 go z powrotem nad morze, rybka ma co za wolno嗆 da. I daje: najpierw koryto, potem dom, wreszcie zamek. Ale nienasyconej sekutnicy nadal ma這...

Lalkarze opowiadaj t histori za pomoc surowych, topornych, jakby wyheblowanych z kawa趾a drewna lalek (wymowna scenografia Aleksandra Vakhrameeva). I przywracaj wiar w istnienie spektaklu pe軟ego prostoty i najprostszych animacyjnych zabieg闚.

Prawdziwe 瘸r這czne monstrum

Wiele w tej adaptacji humoru – cho熲y wst瘼 do spektaklu. Aktorzy zwykle animuj lalki, trzymaj帷 je przed sob (co te jest atrakcj: obserwowanie min animator闚 to prawdziwe przedstawienie). Ale czasem graj te w 篡wym planie – jak w豉郾ie w pocz徠kowej scenie. Przybywa jeden w璠karz, zarzuca przyn皻. Za chwil drugi, trzeci, czwarty, pi徠y. Ka盥y ma swoje miejsce w szeregu, ka盥y zna swoj hierarchi, a z tej wynika te rozmiar w璠ki. Chwil po scenie w 篡wym planie – ca趾owita miniaturyzacja – teraz rybak zmniejsza si do rozmiar闚 palca. Za moment – zwi瘯sza si dwukrotnie. I tak na przemian, tu bowiem niespodzianka goni niespodziank.

Urokliwa jest scena, w kt鏎ej po zdobyciu koryta 穎na rybaka za篡wa k徙ieli. Na chwil do陰cza do rybak i przez moment bawi si, pluskaj帷 beztrosko. Sielanka? Przez chwil. W sekutnicy 豉pczywo嗆 bowiem narasta. To nie puste s這wo – tak w豉郾ie graj bia這stoccy aktorzy – emocje bij z drobnych lalek jakby by造 to 篡we postaci. Im wi璚ej niech璚i i pogardy jest w sekutnicy, tym bardziej kurczy si rybak. A 瞠 lalki s nadzwyczaj wr璚z proste, daje to jeszcze ciekawszy efekt. Rybak to ledwie cztery kawa趾i drewna, przesuwaj帷e si niczym 郵imak, wolno, troch z l瘯iem. Sekutnica – przeciwnie. Gdy jest na scenie, zagarnia j sw gestykulacj niemal w ca這軼i.

Prawdziwe 瘸r這czne monstrum.

To ba填 pe軟a symboli, pe軟a prostoty, ale te wielu wymiar闚. Jest tu zapis ludzkiej pychy, jest opowie嗆 o destrukcyjnej relacji, politycznej metafory te mo積a si tu doszuka. Widz w ka盥ym wieku odczyta to, co jest w stanie odczyta na swoim poziomie. I takie s cz瘰to spektakle Bia這stockiego Teatru Lalek – emocjonalne przek豉da鎍e, dla ka盥ego. W tym najnowszym pobrzmiewa narodowa muzyka rosyjska, ale te w przewrotnej aran瘸cji specjalnie skomponowan do przedstawienia przez Aleksandra Litvinovskiego.

Pi瘯na prosta opowie嗆 dla ca貫j rodziny.

Monika 痂ijewska, "Gazeta Wyborcza", 12.06.2017