Nauka latania Drukuj E-mail
Spis tre軼i
Obsada
Opis
Zapowiedzi prasowe
Recenzje
Historia
Multimedia

Recenzje


M這dy Jonathan nie chce tylko je嗆. Sztuka latania sztuk 篡cia


Bia這stocki Teatr Lalek spektaklem "Nauka latania" rozpocz掖 sezon artystyczny 2017/2018. Opowie嗆 o m這dej mewie, kt鏎ej nie wystarczy pogo za pokarmem, to pochwa豉 indywidualizmu.

W ilu wierszach, piosenkach -ba! - poradnikach dobrych na wszystko jedn z najwa積iejszych porad jest gonienie marze. "Nauka latania" to poetycka opowie嗆 o cenie, jak trzeba czasem zap豉ci, by owe marzenia do軼ign望.

(...)

"Nauka latania" pokazuje m這dym widzom, 瞠 samotno嗆 nie musi by straszna. Mo瞠 pom鏂 w samodoskonaleniu, si璕ni璚iu marze. W ko鎍u zdolno軼i banity przyci庵n na ska造 i inne mewy. Te b璠 chcia造 czego wi璚ej, jakby rozumiej帷, 瞠 篡cie w stadzie, 篡cie tylko po to by je嗆 i trwa, to za ma這, nawet dla ptaka. B豉瞠j Piotrowski, Kamila Wr鏏el, czy Jacek Dojlidko 獞icz z Jonathanem akrobacje w rytm irlandzkiej muzyki. Kiedy s gotowi, by wr鏂i do stada spotykaj si z oporem dawnej w豉dzy. Ale, wsparci niemal militarn, czy blisk horrorowi wizualizacj, zwyci篹aj, przeganiaj帷 stare. Bo to wizualizacje i scenografia s g堯wn si陰 sztuki.

Jerzy Doroszkiewicz, "Kurier Poranny", 13.10.2017


Poleci wy瞠j i szybciej. Historia o spe軟ianiu marze


Jonathan jest mew, kt鏎a r騜ni si od cz這nk闚 swojego stada. Zamiast zdobywa po篡wienie, woli szybowa w przestworzach. Jak cen zap豉ci za bunt?

"Nauka latania" - bo o tym spektaklu mowa - otworzy豉 nowy sezon artystyczny w Bia這stockim Teatrze Lalek. To filozoficzna opowie嗆 o cz這wieku, sile marze i drzemi帷ej w nas mocy do ich spe軟iania. Przedstawienie oparte na podstawie noweli Richarda Bacha "Mewa" wyre篡serowa豉 Joanna Gerigk.

Ka盥a mewa ma prawo lata

Jonathan Livingston Seagull chce lata. Nie chodzi mu jednak o zwyk貫 latanie. Chce wi璚ej. Chce lata wy瞠j, szybciej, pi瘯niej. Kr璚i w powietrzu m造nki, korkoci庵i, beczki, 獞iczy 郵izgi. Rodzice nie s zadowoleni. Pytaj: "Dlaczego ty nie mo瞠sz upodobni si do reszty stada?". I radz: "Latasz po to, 瞠by je嗆".

Jonathan si nie poddaje, odrzuca konsumpcjonistyczn postaw. Ma pasj i stara si j rozwija. Uczy si lata nawet w nocy. Matka narzeka: "Mewy nigdy nie lataj w ciemno軼i". Jonathan nie jest jednak podobny do innych mew, r騜ni si od reszty stada. Chce lata, by przekracza granice. Za niepos逝sze雟two zostaje ukarany. Ma 篡 samotnie na dalekich ska豉ch - zupe軟ie jak banita. S te plusy tej sytuacji - tam dokonuje si jego metamorfoza. Spotyka na swojej drodze przewodnika, kt鏎y m闚i mu, 瞠 kiedy by mo瞠 b璠zie umia lata przez miejsca i czas. Jonathan wznosi si na wy篡ny duchowo軼i. Poznaje, czym jest mi這嗆 i dobro. Gdy wr鏂i do swojego stada, b璠zie uczy inne mewy sztuki latania.

Ca造 spektakl jest ciekaw metafor. Trzeba doskonali to, w czym jeste鄉y dobrzy. Przypomina te, 瞠 ka盥y cz這wiek musi ponie嗆 konsekwencje swoich wybor闚. Cena, jak trzeba zap豉ci za marzenia czasem jest du瘸. Jednak nie ma nic cenniejszego, ni bycie w zgodzie z samym sob.

Lalki z drewna, drutu i g瘰ich pi鏎

Warstwa wizualna spektaklu jest bardzo atrakcyjna. Niezwyk貫 s same lalki - wykonane z drewna, drutu i naturalnych g瘰ich pi鏎 - s du篡m wyzwaniem dla lalkarzy. Animacj ptasi lalk doskonale opanowa Mateusz Smaczny. Nie mniej sprawnie wydaje odg這sy mewy. Doceni trzeba te prac pozosta造ch aktor闚 wyst瘼uj帷ych w spektaklu - Barbary Muszy雟kiej-Piecki, Kamili Wr鏏el, Krzysztofa Bitdorfa, Jacka Dojlidko, Krzysztofa Pilata, B豉瞠ja Piotrowskiego i Piotra Wiktorko.

Za scenografi odpowiada Jan Polivka. Jej g堯wn cz窷ci s gigantyczne elementy przypominaj帷e okienka umieszczone w burcie statku. Do najbardziej widowiskowych nale膨 sceny, kiedy te konstrukcje zaczynaj si obraca, a Jonathan wpada w ich wir.

Wa積 rol w spektaklu pe軟i te wizualizacje Krzysztofa Kiziewicza i Micha豉 Dracza, buduj帷e miejsce, w kt鏎ym dzieje si akcja. Muzyka Sebastiana ζdy篡雟kiego obfituje w wiele odg這s闚 natury, ma te irlandzki rys, a w wielu momentach budzi niepok鎩.

Anna Dycha, bialystokonline.pl, 17.10.2017