kliknij, aby powiększyć KRÓTKI KURS POEZJI DZIECIĘCEJ
na przykładzie twórczości Juliana Tuwima

autor: Julian Tuwim
scenariusz i reżyseria: Wojciech Szelachowski
scenografia: Andrzej Dworakowski
muzyka: Krzysztof Dzierma
aranżacja: Hadrian Filip Tabęcki
przygotowanie wokalne zespołu: Marek Kulikowski

premiera 21.03.2003 r.

Udział biorą:

Alicja Bach, Alicja Butkiewicz, Grażyna Kozłowska, Eliza Krasicka, Barbara Muszyńska, Małgorzata Płońska, Maria Rogowska, Iwona Szczęsna, Ewa Żebrowska, Paweł Aigner, Wiesław Czołpiński, Piotr Damulewicz, Jacek Dojlidko, Ryszard Doliński, Artur Dwulit, Mieczysław Fiodorow, Mirosław Janczuk, Krzysztof Pilat, Paweł S. Szymański, Adam Zieleniecki

oraz KAMELEON QUINTET w składzie:

MARIUSZ JEKA - klarnet, saksofon sopranowy
RADOSŁAW KISZEWSKI - skrzypce, trąbka
BARTŁOMIEJ KRAUZ - akordeon
HADRIAN FILIP TABĘCKI - pianino
SEBASTIAN WYPYCH - kontrabas


Najnowsza propozycja Białostockiego Teatru Lalek

Krótki kurs
poezji dziecięcej

Tuwimowska lokomotywa wjechała w piątkowy wieczór na scenę Białostockiego Teatru Lalek z radosnym gwizdem. W doczepionych do niej wagonach można było znaleźć wszystko, co najlepsze - piosenki, dużo humoru, wspaniałych aktorów i orkiestrę, dobrze znanych bohaterów: Państwa Słowików, stolarza Wiśniewskiego, kaczuszki i innych.

Tak wyglądała premiera najnowszego spektaklu BTL-u - "Krótkiego kursu poezji dziecięcej", w reżyserii Wojciecha Szelachowskiego. Najnowszy kurs BTL-u można oglądać na wiele sposobów. Oto kilka propozycji, niewyczerpujących wszakże wszystkich odniesień i możliwości.

Najpierw spójrzmy na "Krótki kurs poezji dziecięcej" jak na spotkanie z bardzo dobrymi i pewnie dawno niewidzianymi znajomymi. Któż z nas w dorosłym wieku wraca jeszcze do dziecięcych wierszyków? Tymczasem autorzy spektaklu pokazują, że warto, a nawet trzeba czasem odkurzyć sobie w pamięci strofy "Lokomotywy", czy "Ptasiego radia". Po co? Dla zwykłej przyjemności, by na chwilę powrócić w krainę dziecięcych marzeń, odświeżyć poszarzałą rzeczywistość odrobiną humoru, absurdu. Dla młodszej publiczności będzie to być może pierwsze spotkanie ze światem tuwimowskiej poezji, czy też poezji w ogóle. I bardzo dobrze, że przewodnikiem po tej krainie będą właśnie zdziwaczały nauczyciel - Piotr Damulewicz, jego oporny uczeń - Rysio Doliński i towarzyszący im chór aktorów BTL-u. Atrakcyjność tego swoistego wtajemniczenia zwiększa niewątpliwie muzyka, w którą Krzysztof Dzierma ubrał strofy wierszy Tuwima. Dodatkową przyjemność sprawia fakt, że jest ona grana na żywo, że orkiestra stanowi integralny element inscenizacji. To wszystko sprawia, że szkolna klasa, starszym przypominająca sale z lat 50-tych, w wyobraźni dziecka będzie tajemniczą krainą, w której wszystko jest możliwe. Można także oglądać ten spektakl podążając śladem licznych cytatów, smakując aluzje, odwołania odniesienia - do innych kursów, do znanych dzieł muzycznych. Kolejna możliwość, ta spojrzenie poprzez ten spektakl na samego Tuwima. "Krótki kurs poezji dziecięcej" jest swoistym hołdem złożonym wybitnemu poecie w 50-tą rocznicę śmierci. Składa się na niego nie tylko dobrze przygotowana inscenizacja. Tuwim obecny jest w samej strukturze spektaklu, łączącej liryzm z rubasznością, głośny śmiech z zadumą, absurd z prostotą. Chociaż tytuł spektaklu kieruje ten kurs do widowni dziecięcej, to z powodzeniem mogą się na niego wybrać także dorośli. Chociażby tylko z tego względu, że przecież w każdym z nas, gdzieś na dnie, pozostało coś z dziecka.

.

Tak wygląda "Spóźniony słowik" Tuwima w wersji aktorów BTL-u

Anna Danilewicz
"Gazeta Współczesna", 24.03.2003

Powrót