Zobacz opis Zobacz opis sztuki: MURDAS. BAJKA
Kategoria BTL OFF
KATEGORIA WIEKOWA Dla młodzieży i dorosłych
CZAS TRWANIA 70 minut

MURDAS. BAJKA

OPIS / OVERVIEW

MURDAS. BAJKA

Według opowiadania Stanisława Lema „Bajka o królu Murdasie”

...po dobrym królu Heliksanrze wstąpił na tron jego syn MURDAS... samotny, zapatrzony w siebie, wietrzący wszędzie spisek, pyszny, żądny władzy, tchórzliwy... dążył do władzy absolutnej, aby nikt i nic nie mogło zagrozić jego majestatowi... jego JA rozrosło się na całe państwo... był wszędzie jednocześnie... nikt i nic nie mogło zagrozić jego majestatowi ... nikt i nic oprócz jego JA ...samotnego, zapatrzonego w siebie, wietrzącego wszędzie spisek, pysznego, żądnego władzy, tchórzliwego...

Bajka dla młodzieży i dorosłych, zrealizowana w koprodukcji Kompanii Doomsday i Białostockiego Teatru Lalek, opowiadana przez aktorów i przedmioty... z morałem ...

 

Koprodukcja Kompanii Doomsday i Białostockiego Teatru Lalek 

Zrealizowano przy pomocy finansowej: International Visegrad Fund, Prezydenta Miasta Białegostoku, Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego w ramach programu stypendialnego.

1 września 2007
Premiera spektaklu Murdas. Bajka w reż. Pawła Aignera
Zobacz
27 sierpnia 2007
Konferencja prasowa przed premierą Murdasa
Zobacz

TWÓRCY / CREATORS

scenariusz i reżyseria / written and directed by
Paweł Aigner
scenografia / scenography
Pavel Hubička (Czechy)
muzyka / music
Robert Jurčo (Słowacja)
teksty piosenek / songs
Aneta Wróbel, Adam Wojtyszko, Stanisław Lem

OBSADA / CAST

Paweł Chomczyk

Paweł Chomczyk

Król Murdas

Dagmara Sowa

Dagmara Sowa

Błazen

Robert Jurčo

Robert Jurčo

Mędrzec

GALERIA / GALLERY

RECENZJE / REVIEWS

Omamy Murdasa

Monika Żmijewska, „Gazeta Wyborcza”, 4.09.2007

ROZWIŃ

Brawo dla twórców - nie zagubili satyrycznego klimatu opowiastki Lema, gdzie jest „i smieszno i straszno” zarazem. Mnóstwo tu absurdalnego humoru, pastiszu, parodystycznych scenek. Świetni Dagmara Sowa (Błazen) i Paweł Chomczyk (Murdas) dwoją się i troją w pokazywaniu rosnącej obsesji króla - śpiewają, tańczą, dają prawdziwy koncert min, odgrywają lemowskie frazy. Do towarzystwa aktorzy mają jeszcze Mędrca - narratora i akompaniatora w jednym (Robert Jurčo - strzał w dziesiątkę!). Gra na akordeonie, świetnie ilustrując poszczególne scenki, robi miny koncertowo, dopowiada, kpi w żywe oczy z bohaterów. W spektaklu plotą się rozmaite gatunki sceniczne. Ma klimat burleski, kabaretu spod znaku czarnego humoru. Po widowni co i rusz przelatuje chichot, ale uwaga – chichot może uwięznąć nam w gardle. Tak monstrualna obsesja i wizja państwa, gdzie rozsądek i wiedza przegrywają z głupotą i siłą - może się zrodzić chyba tylko w głowie polityka. 

W paranoicznym śnie, albo paradoksalnej rzeczywistości...

Agnieszka Michałowska, "Dziennik Teatralny", 7.11.2007

ROZWIŃ

Wspaniała scenografia Pavla Hubička potęguje wrażenie paranoicznego snu, komnata, której ściany zrobione są z przezroczystej folii, w rogach czerwone drabiny, do których pod koniec przywiąże się liny, zwisających nad sceną fantomów np. z nogą przechodząca przez klatkę piersiową, czy dłonią w miejscu krocza. "Druciki - truciki", kable, metalowe skrzynki, klucze w kopertach, wreszcie wanna na podeście - tron, łoże, trumna zarazem, wszystko, łącznie z kostiumami - czarno-czerwone. Cała scenografia żyje, animowana przez Błazna (Dagmara Sowa) np. szafa, myśli.

Dlatego ma się wrażenie bycia w środku tętniącego organizmu. Pomaga w tym światło, zmienne, jak nastroje Murdasa. I muzyka Roberta Jurčo pochodzącego ze Słowacji, która jest grana na żywo(akordeon), zresztą przez niego samego. Muzyk jest też narratorem, którego słowa, jak echo powtarzają bohaterowie. Takie rozwiązanie, jeszcze przy dosłownym pokazaniu tego, co się mówi, bawi i rozśmiesza, daje wrażenie komiksowości, animowanej bajki. Bardzo smaczne sceny, wpadania myśli, czy roztrząsania przez Murdasa spraw rodzinnych, albo przy stwierdzeniu, że króla "coś tknęło" - gdzie bynajmniej nie chodziło o okładanie go pięściami (przez Błazna), plus scena z "odkurzycielami" w układzie krwionośnym. Stykamy się z absurdem, z zaburzeniem widzenia przyczyny i skutku działania (...) 

Trwa XXI Międzynarodowy Festiwal Teatralny „Walizka” w Łomży

www.wrotapodlasia.pl

ROZWIŃ

Z trzech konkursowych przedstawień pierwszego dnia Festiwalu ogromne wrażenie wywarł spektakl Kompanii Doomsday i Białostockiego Teatru Lalek „Murdas. Bajka” według groteski Stanisława Lema „Bajka o królu Murdasie”.

Reżyser i scenarzysta Paweł Aigner skupił się na analizie obłędu tyrana Murdasa. To niesamowite wydarzenie artystyczne, bowiem łączy odkrycie rewelacyjnego i jakże aktualnego tekstu Stanisława Lema z lat 50. ze znakomitą realizacją sceniczną. Przedstawienie oparte jest na grze aktorów w żywym planie.

HISTORIA / HISTORY

Udział w festiwalach, przeglądach, nagrody

ROZWIŃ

2008 r. XXI Międzynarodowy Festiwal Teatralny "Walizka" w Łomży

  • nagroda za kreację aktorską przyznana Pawłowi Chomczykowi za rolę Murdasa  

2009 r. IV Międzynarodowy Festiwal Sztuk Współczesnych dla Dzieci i Młodzieży KON-TEKSTY 2009 w Poznaniu

  • Grand Prix - nagroda prezydenta miasta Poznania dla Pawła Chomczyka za rolę Króla Murdasa
  • nagroda aktorska dla Pawła Chomczyka za rolę Króla Murdasa
  • nagroda aktorska dla Dagmary Sowy za rolę Błazna
  • nagroda dla Roberta Jurčo za muzykę 

 

Ważne: Strona wykorzystuje pliki cookies.

Korzystając z serwisu internetowego Białostockiego Teatru Lalek akceptują Państwo zasady Polityki prywatności, wyrażają zgodę na zbieranie danych niezbędnych do administrowania stroną i prowadzenia statystyk oraz wyrażają zgodę na używanie plików cookies w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów na stronie.

Do góry btl kształt